ماهنامه مهندسی پزشکی در گفت‌وگو با مدرسین رشته‌های مهندسی پزشکی

0
405

ماهنامه مهندسی پزشکی در گفت‌وگو با مدرسین رشته‌های مهندسی پزشکی بررسی کرد: سیلابس‌های درسی رشته مهندسی پزشکی از نگاه مدرسان دانشگاه

اینکه آموزش‌های دانشگاهی تا چه میزان در توانمندسازی دانشجویان مؤثر هستند مسئله‌ای بسیار مهم است؛ چرا که خروجی این آموزش‌ها تأثیر مستقیمی بر روی بازار کار، محصولات، تجهیزات و خدمات سلامت‌محور خواهد داشت. با نگاهی کوتاه به دروس دانشگاهی و وجود هزاران موسسه آموزشی و فارغ‌التحصیلان بیکار رشته مهندسی پزشکی پاسخ بسیاری سوالات را خواهیم یافت. هر روز بر تعداد افراد تحصیل کرده کشور افزوده می‌شود این درحالی است که این افراد پس از اتمام دوره تحصیلی با مشکلات مختلفی برای ورود به بازار کار روبه‌رو می‌شوند.
شرط اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی مهارت است. باید توجه کرد چقدر از دروس گذرانده شده بر سطح علمی و مهارت این افراد اضافه کرده است تا بتوانند پس از اتمام تحصیلات بدون مشکل وارد عرصه کار شوند. در گزارش این شماره ماهنامه «مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی» از مدرسین این رشته خواسته شد تا نظراتشان را در مورد تأثیر سرفصل‌های تحصیلی در توانمندسازی دانشجویان عنوان کنند.

گفت و گو با دکتر محمد مهربهشتی در ماهنامه مهندسی پزشکی

 

ماهنامه مهندسی پزشکی
ماهنامه مهندسی پزشکی

سیلابس‌های درسی پتانسیل لازم برای افزایش و انتقال مهارت‌های بروز و کاربردی را ندارند

در ادامه، «دکتر محمد مهربهشتی» دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی، استاد دانشگاه با ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌های استان فارس و مدیر جامعه مهندسی پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه به همان میزانی که به افراد فعال در حوزه پژوهشی نیاز است به افرادی برای فعالیت در حوزه‌های فنی مهندسی پزشکی نیاز داریم؛ گفت: «سیلابس تحصیلی بیشتر در حوزه‌های تئوری و پژوهشی دانشجویان را رشد می‌دهد اما پتانسیل لازم برای افزایش و انتقال مهارت‌های بروز و کاربردی در حوزه مهندسی پزشکی را ندارد.»
وی برای نمونه به وجود نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه مهندسی پزشکی اشاره کرد و افزود: «این نرم‌افزارها مدام در حال بروز شدن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نرم‌افزار پایتون (Python)، سالیدورکس (Solidworks)، طراحی با پرینتر سه بعدی، طراحی وسایل پزشکی و … اشاره کرد. این موارد کمتر در دانشگاه ارائه و آموزش داده می‌شوند. در دانشگاه‌ها باید به تربیت افرادی پرداخت که علاوه‌ بر نمرات و مهارت مقاله‌نویسی، بتوانند بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دیگر حوزه‌های مهندسی پزشکی را فعال و پویا نگه دارند.»
دکتر محمد مهربهشتی،‌ با بیان اینکه در سیلابس‌های درسی به این زمینه‌ها از جمله مهارت فروش، مهارت راه‌اندازی کسب‌وکار، مهارت‌های فنی از جمله کالیبراسیون و طراحی تجهیزات پزشکی پرداخته نشده است؛ تصریح کرد:‌ «در مباحث تئوری، سیلابس‌های درسی با آن سرعتی که دانش مهندس پزشکی ارتقاء پیدا می‌کند پیش نمی‌روند.»
وی با اظهار اینکه برای افزودن درسی به دروس دانشگاهی باید پروسه پر از پیچ و خمی را گذراند؛ گفت: «می‌توان گفت دروس دانشگاهی سال‌ها به همین صورت و با همین سرفصل‌ها آموزش داده می‌شوند؛ بنابراین نه ‌تنها در حوزه مهارتی بلکه در حوزه مهارت‌های تئوری نیز سیلابس‌ها نیاز واقعی یک متخصص مهندسی پزشکی را تأمین نمی‌کنند.»
دکتر محمد مهربهشتی در تکمیل توضیحات خود در ماهنامه مهندسی پزشکی اضافه کرد: «در سیستم آموزشی کشور باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود تا بتوان در حوزه مهندسی پزشکی جزو کشورهایی قرار گرفت که حرفی برای گفتن دارند. نیازهای دانشجویان مهندسی پزشکی و نیز آنچه که در بازار کار خواهان آن هستند در سیلابس‌های آموزشی وجود ندارد.»
به‌گفته دکتر محمد مهربهشتی؛ دانشجویان نیاز خود را برای گذراندن دوره‌های آموزشی در مراکز آموزشی غیر دانشگاهی جبران می‌کنند؛ با وجود برطرف شدن مقداری از مشکلات توسط این آموزش‌ها؛ همچنان به‌علت نبود نظارت کافی؛ بعضی از این آموزش‌ها استاندارد کافی را ندارند و این موضوع در مجموعه‌های مختلف به سبک و سیاق‌های گوناگون وجود دارد.
وی تاکید کرد: «برای حل مشکل سیلابس‌های آموزشی مهندسی پزشکی در کشور؛ بزرگان مهندسی پزشکی ازجمله اساتید، اعضا هیئت علمی دانشگاه و نیز افرادی که در حوزه صنعت حضور فعال و کاربردی دارند می‌توانند در نشست‌هایی به بررسی این چالش‌ها بپردازند و راه‌حل‌های مورد نظر خود را به دانشگاه‌ها پیشنهاد دهند.»
دکنر محمد مهربهشتی ادامه داد:‌ «باید با استفاده از این راه‌حل‌ها تلاش کنیم مانع دوری و جدایی دانشگاه و صنعت از هم شویم؛ چراکه بزرگ‌ترین چالش حوزه مهندسی پزشکی فاصله بین صنعت و دانشگاه است که در حوزه مهندسی پزشکی به‌دلیل اهمیت این رشته چنین فاصله‌ای بیشتر تأثیر نامطلوب خود را نشان می‌دهد.»
وی اظهار امیدواری کرد این مشکلات با کمک سایر مدرسان در کشور، فعالان و نیز ماهنامه مهندسی پزشکی که اطلاع‌رسانی خوبی دارد برطرف شود و به‌زودی دروس دانشگاهی بروزرسانی شده و ارتقاء یابند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید