سونیکید (Sonicaid)

0
949

فیزیولوژی

صدای قلب جنین از هفته چهاردهم بارداری در خانم‌های لاغر و در هفته بیستم در تمامی خانم‌های باردار قابل سمع است. در صورت شنیده نشدن این صدا احتمال مرگ جنین مطرح است؛ لذا در این موارد جهت بررسی سلامت جنین، پزشک از دستگاه سونیكید استفاده می‌كند.

چگونه كار می كند؟

ابتدا پروب را با در نظر گرفتن جهت سوكت آن به دستگاه وصل كنید و در ادامه به منظور روشن كردن دستگاه، پیچ ولوم را به سمت راست بپیچانید. برای كم یا زیاد كردن صدای دستگاه، پیچ ولوم را به سمت چپ یا راست بپیچانید؛ در نظر داشته باشید كه به جز موارد ضروری صدا را در حالت حداكثر قرار ندهید. برای دریافت صدای قلب جنین به طور واضح باید از ژل اولتراسوند استفاده كرد. نشان‌دهنده قرمز نمایانگر اتصال دستگاه به برق شهر، سبز نشانه روشن بودن دستگاه و زرد برای اعلام ضعیف بودن باطری (در حالت كار با باطری) است.

سونیکید
سونیکید

در چه مواردی به كار می رود؟

این دستگاه جهت تشخیص صدای قلب جنین و محاسبه تعداد ضربان قلب آن با استفاده از روش ماوراء صوت داپلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات عمومی دستگاه 

دستگـاه بـر مبنـای تئـوری داپلـر بـا سیستـم فـراصـوت و از طـریق پروب تبدیل‌كننده پیزوالكتریک، صدای قلب جنین را منعكس كرده و از طریق بلندگو یا گوشی شنیده می‌شود. دستگاه قابل حمل بوده و جهت استفاده در مطب یا بخش زایمان مناسب است.
طرز كار دستگاه بسیار آسان و ساده بوده و با برق شهر و باطری كار می‌كند. با استفاده از منبع تغذیه خارجی (به جای منبع تغذیه داخلی در مدل‌های قبل) و پوشش پلاستیكی بر روی بدنه دستگاه و پروب، دستگاه از نظر اتصال الكتریكی از ایمنی بالایی برخوردار است. خطری از نظر اشعه، امواج الكتریكی و یا الكترومغناطیسی ندارد. استفاده از پروب با تكنولوژی جدید، امكان پوشش سطحی وسیع تر و یافتن آسان‌تر جنین را فراهم آورده است.
جهت بهینه شدن صدای قلب جنین از تكنولوژی كاهش نویز استفاده شده است.

مشخصات فنی دستگاه

منبع تغذیه از نوع External Power Switching با ولتاژ  ۱۵ ولت و جریان دهی ۲ آمپر است.
توان مصرفی دستگاه ۱۲ ولت آمپر است.
باطری دستگاه از نوع Sealed Lead Acid Battery با ولتاژ ۱۲ ولت و جریان دهی ۱/۲ آمپر است كه از بهترین انواع باطری‌ها برای تجهیزات پزشكی بوده و طی ۱۰ ساعت شارژ كامل می‌شود.
فركانس كریستال های پیزوالكتریک دستگاه مطابق فركانس استاندارد بین المللی MHZ 2/2 و توان خروجی فرستنده ۴/۵ mw/cm2 است. قطر پروب دستگاه mm 26 است.
توان خروجی بر روی بلندگو  ۲/۲ وات است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید