رگولاتور

0
431

رگولاتور چیست؟

رگولاتور دستگاهی است که جهت تنظیم ولتاژ یک یا چند خط DC یا AC استفاده می شود و برای این کار از یک مکانیزم الکترومکانیکی یا اجزای الکترونیکی استفاده می کند. رگولاتورها درون دستگاه هایی همچون منبع اصلی تغذیه رایانه ها جای گرفته اند که ولتاژ DC آنها به وسیله پردازنده، دیگر اجزای سیستم را به بهترین شکل ممکن تثبیت می کند. یک رگولاتور در واقع یک نوع سیستم طراحی شده برای حفظ ولتاژ در یک سطح مناسب می باشد.

رگولاتور

مزایای رگولاتور

رگولاتورها از دو مزیت بسیار عالی برخوردار هستند:

  • اول از همه رگولاتور در بخش خروجی یه ولتاژ ثابت را ارائه می کند که همین موضوع سبب می شود به المان های مداری هیچ نوع آسیبی وارد نشود. زمانی که خروجی آداپتورها گرفته شود، همه آن ها به یک اندازه با ولتاژ نامی خود اختلاف پیدا می کنند اما اگر یک رگولاتور ولتاژ را بر سر آداپتور قرار دهیم، خروجی به حالت ثابت و مناسب در می آید. رگولاتور ۷۸۰۵ خروجی ۵ ولت دارد و چنانچه ولت متر را در داخل خروجی رگولاتور قرار دهید، ولت متر عدد ۵٫۰۱ را به شما نمایش خواهد داد. از همین مورد می توان فهمید که رگولاتور ولتاژ، تا چه اندازه از پایداری برخوردار است.
  • مزیت دوم به ولتاژهای مختلفی که در یک مدار قرار دارد مربوط می شود. چنانچه شما از یک مدار برخوردار هستید و یک میکروکنترلر دارید که با ۵ ولت مشغول فعالیت است علاوه بر این ها یک موتور هم دارید که با ۱۲ ولت کار می کند و در نهایت یک سنسور دارید که با ۳٫۳ ولت کار می کند. در این بین ما یک منبع تغذیه ورودی داریم که آن را به مدار می دهیم و سر هر یک از المان هایی که با ولتاژهای متفاوت فعالیت می کنند یک رگولاتور قرار می دهیم، تا ولتاژ مورد نیاز آن فراهم شود. در این صورت برای تغذیه درست المان ها هیچ نیازی به چندین منبع تغذیه نخواهیم داشت و می توانیم با استفاده از چند رگولاتور، تمامی منابع تغذیه مدار خود را تامین کنیم.

انواع رگولاتورها

  • رگولاتور با خروجی ثابت: خروجی آن ها همیشه به یک مقدار ثابت است.
  • رگولاتور ولتاژ با خروجی متغیر: این رگولاتور ولتاژ می تواند بر اساس مدار جانبی خود، از خروجی متفاوتی برخوردار باشد. برای مثال همراه با مقاومت ۱۰ کیلو و خازن ۱۰۰ نانو یک خروجی داشته و همچنین با مقاومت ۲٫۲ کیلو و خازن ۱۰ پیکو یک خروجی کاملا متفاوت دیگر دارد.
رگولاتور

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید