TENS

0
366

TENS

TENS یا تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست، یک نوع از درمان های الکتروتراپی می باشد. در این روش توسط یک دستگاه مخصوص جریان الکتریکی از طریق پوست به عصب های بدن فرستاده می شود و آن ها را تحریک می کند و در نتیجه این تحریک عصبی، اندورفین و هورمون های ضد درد در بدن ترشح می شود و به روشی طبیعی و موثر دردهای مزمن بدن تسکین میابد. واژه TENS در واقع بیانگر طیف وسیعی از تکنیک های تحریک عصبی از طریق پوست می باشد، اما کاربرد آن در فیزیوتراپی برای تسکین درد های مزمنی است که به درمان دارویی پاسخ نداده اند.

TENS

دستگاه TENS یکی از چندین دستگاه مخصوص الکتروتراپی است که بسیار کوچک بوده و برای کاهش طبیعی درد، جریان الکتریکی تولید می کند. کلمه TENS برای دستگاه محرک الکتریکی عصب ترانس کوتنوئوس به کار برده می شود. دستگاه TENS یک دستگاه کوچک است که جریان الکتریکی را از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار داده می شود وارد بدن می کند. برخلاف داروهای سیستمی که بر کل بدن اثر می گذارند، الکتروتراپی فقط ناحیه ای از بدن که دچار درد است را هدف می گیرد.
دستگاه TENS برای درمان دردهای مزمن و حاد بسیار مؤثر است. این دستگاه به طور گسترده توسط مربیان ورزشی، فیزیوتراپیست ها، کلینیک های درد و پزشکان مورد استفاده قرار می گیرد. یک دستگاه TENS به کاهش درد کمک می کند و شما می توانید نتایج به کارگیری آن را بلافاصله مشاهده کنید و به مدت چند ساعت یا یک روز از درد به میزان چشمگیری رهایی یابید.
برای بسیاری از افراد زندگی کردن همراه با دردهای مزمن یک جنگ روزمره محسوب می شود. بیشتر افراد که از دردهای مزمن رنج می برند فقط با استفاده از داروهای مسکن سعی در کاهش درد خود دارند. البته یک امید دیگر وجود دارد. TENS یا الکتروتراپی یک جایگزین برای داروهای مسکن درد است. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی از روش الکتروتراپی در فیزیوتراپی برای درمان و کاهش درد ناشی از مشکلاتی نظیر درد کمر، جراحات محیطی عصب ها، سر درد و میگرن، درد سرطان، آسیبدیدگی های ورزشی، درد سیاتیک، درد مفاصل، روماتیسم و آرتروز، دردهای پس از عمل جراحی، دردهای عضلانی، درد گردن و بسیاری از دردهای دیگر کمک می گیرند.

دستگاه TENS چگونه کار می کند؟

پالس های الکتریکی از طریق یک دستگاه به سطح پوست منتقل می شوند. دستگاه از طریق الکترودهایی که دارد به سطح پوست بدن متصل می شود. این دستگاه ها از نظر سایز و قدرت با هم تفاوت دارند. برخی از این دستگاه ها کوچک هستند و به وسیله باطری کار می کنند در حالی که برخی دیگر از آنها دستی یا حتی رومیزی هستند. برخی از انواع این دستگاه ها را هم می توان پوشید.
دو تئوری وجود دارد که توضیح می دهد چرا الکتروتراپی برای کاهش دردهای مزمن و حاد مفید است. اولین تئوری، تئوری دروازه است. در این تئوری فرض بر این است که با تحریک الکتریکی دردی که از پایانه های عصبی انتقال می یابد مسدود می شود.
تئوری دوم، فرضیه ترشح اندورفین است. این جریان الکتریکی باعث می شود که اندورفین که به سیستم عصبی در مبارزه با درد کمک می کند در بدن تولید شود. این نوع از درمان درد کمر و گردن و دردهای پس از عمل های جراحی را در هزاران نفر از بیماران کاهش داده است بدون این که نیازی به استفاده از داروهای مسکن باشد.
دستگاه TENS یک گزینه مناسب برای درمان افرادی است که از درد رنج می برند. مهم نیست که کدام فرضیه باعث کاهش درد می شود بلکه مهم این است که این روش به کاهش مؤثر درد کمک کرده و جایگزین مصرف داروهای مسکن است.

 

نویسنده: دکتر محمد مهربهشنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید