مصاحبه ماهنامه مهندسی پزشکی با دکتر محمد مهربهشتی

0
612

مصاحبه ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی با دکتر محمد مهربهشتی

ماهنامه مهندسی پزشکی
ماهنامه مهندسی پزشکی

 

در گفت‌وگو با آقای دکتر محمد مهربهشتی مطرح شد؛ موفقيت، رسيدن به يک نقطه نيست موفقيت مسيری است که در آن تلاش ميکنيم.

 

موفقيت برای شما به چه معناست و چگونه می‌خواهيد در زندگی موفق باشيد؟ موفقيت برای برخی از افراد به معنای کسب ثروت است و برای برخی ديگر به معنای کسب قدرت، برخی از افراد هم می‌خواهند با داشتن تأثير مثبت بر جهان، موفقيت را تجربه کنند. دراين گزارش ما به سراغ دکتر محمد مهربهشتی، مدير جامعه مهندسی پزشکی در شيراز رفتيم.

لطفا خود را براي مخاطبان ماهنامه معرفي کنيد. 

من محمد مهربهشتی هستم و در حال حاضر در رشته دکترای مهندسی پزشکی در گرايش بيوالکتريک تحصيل ميکنم. در مقطع کارشناسي و کارشناسی ارشد نيز در همين رشته تحصيل کرده‌ام و تقريبا دارای ۱۵سال سابقه تدريس در دانشگاه‌ های استان فارس اعم از آزاد، پيام نور و… می‌باشم. من به عنوان معاون آموزشی مرکز رشد تجهيزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز، فعاليت‌هايی مرتبط با مهندسی پزشکی در حوزه‌های فنی، پژوهشی و اجرايی دارم و علاوه براين از شرکت‌ها و ايده‌های فناورانه و نوپا در جهت راه اندازی کسب و کار و پيشرفت فعاليت آن ها حمايت مي‌کنم. افتخار اين را دارم که به عنوان استاد مشاور دانشگاه و همچنين مدير جامعه مهندسی پزشکی شيراز با بيش از ۱۰ سال سابقه و ۳۰۰۰ عضو، با تعداد بسيار زيادی از دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته مهندسی پزشکی در ارتباط باشم. به علاوه مديرعامل شرکت تجهيزات پزشکی در حوزه طراحی، کاليبراسيون و خدمات فنی هستم.

چه اقدامات و فعاليت‌هايي در جامعه مهندسی پزشکی شيراز انجام مي‌شود؟

جامعه مهندسی پزشکی شيراز با ۱۰ سال سابقه در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی وخدمات فنی فعاليت می‌کند. از آنجا که آموزش دانشگاه‌ها تئوری محور هستند و مهندسی پزشکی رشته‌ای است که به نيازهای حوزه سلامت و پزشکي پاسخ می‌دهد و پاسخ به اين نياز، مستلزم داشتن مهارت‌های فنی و عملی است، بدين جهت يکی از فعاليت‌های اصلی جامعه مهندسي پزشکی شيراز، ارتقای سطح مهارت دانشجويان و فارغ التحصيلان اين رشته است.

ما سعی می‌کنيم با کمک اساتيد و متخصصين مختلف، دوره‌هايی جهت توانمندسازی دانشجويان برگزار کنيم تا به بازار کار نزديک تر شوند. در اين دوره ها شناخت، اصول عملکرد، اپراتوری و تعمير انواع تجهيزات پزشکی، طراحی در نرم افزار های مهندسی پزشکی، استاندارد قوانين و آشنايی با بازار تجهيزات پزشکی آموزش داده می‌شود. در حوزه پژوهشی نيز به فعاليت‌های خوبی پرداخته‌ايم، برای نمونه با اعضای جامعه مهندسی پزشکی شيراز سه کتاب چاپ کرديم و در راستای مقاله نويسی نيز قدم‌های خوبی برداشتيم و تا اکنون موفق به چاپ چندين مقاله شده‌ايم. از ديگر فعاليت‌ها در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی شيراز می‌توان به حمايت از ايده‌ها و طرح‌های نوآورانه، شرکت‌های تجهيزات پزشکی، شرکت‌های دانش بنيان و نوآور سطح يک، دو، سه و نيز معاونت علمی فناوری اشاره کرد. در مرکز رشد، طرح‌ها را داوری مي‌کنيم و طرح‌هايی که نياز جامعه هستند و بيزينس پلن ( طرح کسب و کار) مشخص دارند پس از اينکه در داوری برگزيده شوند در جامعه مهندسی پزشکی شيراز حمايت‌های مادی، معنوی، اداری وحقوقی برای آنها به عمل می‌آيد. در صورت نياز، اتاق‌هايی با هزينه پايين برای راه اندازی شرکت به آنها اجاره داده می‌شود.

دانشجويان علاقه‌مند اگر ايده‌ای در حوزه مهندسی پزشکی دارند می‌توانند ايده خود را براي سايت جامعه مهندسی پزشکی شيراز با رعايت حفظ محرمانگی که ما آن را ضمانت می‌کنيم، مطرح کنند و پس از داوری در صورت تاييد، می‌توانند پس از تشکيل تيم با حمايت مرکز جامعه مهندسی پزشکی فعاليت خود را آغاز کنند. در عين حال ما بزرگ‌‌ترين کلاب مهندسی پزشکی در اپليکيشن کلاب هاوس را داريم که در آن به صورت هفتگی و ماهانه گفتگو‌هاي تخصصی با اساتيد مختلف و دانشجويان خارج و داخل کشور برگزار می‌کنيم که مورد استقبال قرار گرفته، در فضاهای مجازی ديگر نيز فعاليت‌هايی داشتيم که باعث ايجاد و حفظ ارتباط با مخاطبين شده است.

از ديگر فعاليت‌های ما مي توان به راه اندازی ژورنال کلاب اشاره کرد که قبل از کرونا به صورت حضوري و در زمان کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود. افراد فعال حوزه مهندسی پزشکی شامل مهندسين، پزشکان و نيز دانشجويان در اين کلاب‌های هفتگی و ماهانه دورهم جمع شده و راجع به موضوع‌های مختلف علمی و انواع ايده‌های حوزه پزشکی و سلامت به گفتگو و هم انديشی می‌پردازيم که منجر به ساخت دستگاه، نوشتن مقاله يا افزايش دانش در مورد موضوع خاص و يا حتی نوشتن کتاب در زمينه مورد نياز کشور مي شود. ژورنال کلاب ايده خوبی بود که مورد استقبال زيادی قرار گرفت. دوستانی که علاقمند به حضور هستند می‌توانند در ژورنال کلاب های دانشگاه علوم پزشکي شيراز شرکت کنند و توانمندی‌های خود را به اشتراک بگذارند و اگر دارای رزومه و توانمندی قوی نيستند ولی پشتکار و استعداد دارند، می‌توانند با ما همکاری داشته باشند.

جامعه مهندسی پزشکی زير نظر ارگان خاصی فعاليت دارد؟ چه کسانی درآن فعاليت مي‌کنند؟

جامعه مهندسی پزشکی شيراز يک تشکل فرا دانشگاهی است که در مرکز رشد تجهيزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز مستقر است و همه دانشجويان مهندسی پزشکی و نيز فارغ التحصيلان می‌توانند دراين مرکز عضويت داشته باشند و از مزايايی چون شرکت در کارگاه‌های آموزشي به صورت رايگان، در اولويت بودن جهت همکاری در تيم‌های فنی، پژوهشی و اجرايي و همچنين کارآموزی در مرکز رشد دانشگاه و شرکت‌های مهندسی پزشکی و … بهره مند شوند. جامعه مهندسی پزشکی شيراز با همکاری مرکز رشد تجهيزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شيراز فعاليت می‌کند.

جامعه مهندسی پزشکی شیراز چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف این است که پلی بین دانشگاه و صنعت باشیم و همچنین سعی می‌کنیم آموزش‌ها را فعال نگه داریم. در این راستا توانمندسازی و به روز بودن مهندسین ‌پزشکی، هدایت به سمت خود اشتغالی و تقویت کردن آنها برای استخدام شدن در حوزه مهندسی پزشکی، هدف جامعه مهندسی پزشکی شیراز است.

علت علاقه‌تان به گرایش بیوالکتریک چیست و چقدر خود را در رسیدن به هدفتان موفق می‌دانید؟

در حوزه دستگاه‌ها و تعمیر تجهیزات پزشکی دچار مشکل هستیم و از آنجا که غالب فعالیت‌ها در آن حوزه است، به همین دلیل بیوالکتریک نسبت به سایرگرایش‌ها به بازار کار نزدیک‌تر است. درحالی که گرایش‌های دیگر به دلیل عدم رشد کافی در کشور، بازار کار گسترده‌ای ندارند و بیشتر امور پژوهشی در آنها رو به گسترش است. همچنین به دلیل اینکه علاقه زیادی به تجهیزات پزشکی و بیمارستانی و فعالیت‌های بالینی داشتم، این گرایش را انتخاب کردم که بتوانم برای خودم بازار کار قطعی‌تری رقم بزنم. به نظر من موفقیت لزوما رسیدن به یک نقطه نیست موفقیت مسیری است که در آن تلاش می‌کنیم. خودم را فردی تلاشگر می‌دانم و سعی می‌کنم هر روز قدمی از دیروز جلوتر باشم.

علت موفقیت خود را در چه چیز می‌دانید؟

اول انگیزه و علاقه، دوم پشتکار.

لطفا در خصوص برنامه‌ها و هدف‌های کاریتان در آینده توضیح دهید؟

یکی از بزرگ‌‌ترین علاقمندی‌های من این است که بتوانم شهر و کشورم را به قطب مهندسی پزشکی قوی تبدیل کنم، همچنین علاقه‌مند به کار گروهی و پیشرفت مشترک هستم. متاسفانه بخشی از نیازهای مبرم بیمارستان‌ها را به علت وجود تحریم وعدم وجود برخی تکنولوژی‌های به روز در کشور و همچنین گردش مالی فراوانی که در حوزه تجهیزات پزشکی وجود دارد، هنوز نتوانستیم برطرف کنیم. هدف من این است که در کنارهم، نیازهای کشور را پاسخ دهیم.

به نظر شما چالش ها و موانع این رشته چه چیزهای می تواند باشد ؟

بخشی مربوط به اسناد بالادستی کشور و نظام آموزشی است که باید حمایت ویژه شوند مانند تلاش‌های بسیاری که در راستای نظام مهندسی پزشکی انجام شد که با همکاری همه فعالان این رشته، بسیاری از مشکلات رفع شد. در بحث آموزشی هم باید تغییراتی ایجاد شود و آموزش به روزتر باشد. به نظر من در این رشته فرصت‌های بسیاری برای ادامه و پیشرفت وجود دارد.

در مراکز، شرکت‌ها و بیمارستان‌ها چقدر از پتانسیل این رشته استفاده می شود؟

مدتی است این رشته، بیشتر خود را نشان داده، اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است. اعتبار هر بیمارستان به تجهیزات پزشکی و انجام وظایف مرتبط با حوزه مهندسی پزشکی است درصورتی که بیمارستان‌ها بهترین پزشکان را داشته باشند ولی دارای تجهیزات خوبی نباشند یا تجهیزات سرویس مناسب نشده باشند، می‌تواند روش درمان را به مخاطره بیندازد. بنابراین توجه به این رشته وجایگاه آن افزایش پیدا کرده ولی هنوز به جایگاهی که باید نرسیده است.

چه توصیه‌ای به دانش آموختگان این رشته دارید؟

نیاز به متخصصین این رشته به وفور وجود دارد. تعداد زیادی از دانشجویان این رشته با دید مدرک ‌گرایی وعدم توجه به کسب مهارت به این رشته قدم گذاشته‌اند که این مهارت لزوماً در حوزه طراحی و تولید نیست، مهارت می‌تواند در زمینه علمی و پژوهشی و… نیز باشد.
توصیه‌ام به دانشجویان مهندسی پزشکی این است که مهارت‌های مختلفی کسب کنند وهمچنین در داخل یا خارج از دانشگاه به کارورزی خوب بروند، بیشتر به پژوهش بپردازند، دوره‌های آموزشی تخصصی و فنی دارای صلاحیت بگذرانند. اگر موفقیت را می‌خواهید حتماً باید متخصص باشید.
دکتر مهربهشتی در پایان گفت: تشکر از ماهنامه مهندسی پزشکی که با وجود کمبودها، به خوبی تب رشته را در زمینه‌های مختلف اعم از نمایشگاه‌های مختلف مهندسی پزشکی، اشتغال و نیز استخدامی‌ها داغ نگه می‌دارد وانشاءالله ماهنامه بتواند موفق‌تر از همیشه به مسیر خود ادامه دهد. انتظارمان این است که ماهنامه مهندسی پزشکی و همه دوستان توجهشان را لزوما از مرکز تهران به دیگر شهرها نیز گسترش و بسط دهند تا به خوبی توانمندی‌ هایشان دیده شود. شیراز یکی از قطب‌های مهندسی پزشکی در کشور است که جزو یکی از بهترین انتخاب‌ ها است و باید به شیراز به اندازه جایگاه دوم و سوم مهندسی پزشکی در کشور بها داده شود. انشاالله به کمک همه فعالین این رشته در استان فارس بتوانیم همه فعالیت‌ها و توانمندی‌ها را به شهر و کشور نشان دهیم.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید