آنگل دندانپزشکی
آنگل Angle یکی از هندپیسهای کاربردی دندانپزشکی است که بر روی ایرموتور وصل میشود و ایرموتور دندانپزشکی وسیله ایست که هندپیسهای مخصوصی به آن متصل شده و آن هارا به حرکت در میآورد و میتواند برای اعمال مختلفی به کار رود. همانند توربین برای آنگل دندانپزشکی نیز یک ابزار چرخنده کوچک (مانند فرزهای مخصوص آنگل، برسها، مولتهای پرداخت و …) در محل مخصوص روی آن نصب شده و هندپیس به شلنگ مخصوص روی یونیت متصل میشود.
با فشار دادن روی پدال پایی یونیت، آنگل شروع به کار میکند و با سرعت پایینتری نسبت به توربین (حدود ۲۵۰۰۰ دور در دقیقه) وسلیهی چرخشی را میچرخاند. در حین کار با این هندپیس نیازی به خنککننده و اسپری آب در محل نمیباشد. این هندپیس دندانپزشکی هم همانند توربین، از نظر نوع محل اتصال به شلنگ یونیت دو نوع دو سوراخه و چهار سوراخه دارد. انتهای ایرموتورها (محلی که به شلنگ یونیت متصل میشود) میتواند به این اشکال باشد.
آنگل ها اینسترومنت هایی هستند که دارای قدرت بالا و سرعت پایین بوده و توسط یک موتور کار میکنند. اگر موتور آنگل با فشار هوا کار کند به آن ایرموتور (Air motor) و اگر با برق کار کند به آن میکروموتور (Micro motor) گفته میشود. آنگل ها نیز داری یک کارتریج مخصوص در سر میباشند. ولی از آنجا که آنگل ها دور را تبدیل میکنند یک سری شفت و دنده در داخل بدنه آنها قرار گرفته است. از لحاظ سیستم آب آنگل ها میتوانند از خارج (External irrigation) یا آب از داخل (Internal irrigation) باشند که نوع آب از داخل آن بهتر است.
خصوصیات آنگل
- آنگل ها عموما بصورت فشاری (پوش باتن) یا ناخنکی هستند.
- آنگل از قسمتهای بدنه، هد، اکسل، کارتریج و درپوش تشکیل شده است.
- دندههای اکسل از یک سمت به ایرموتور و از سمت دیگر به کارتریج متصل میشود و با حرکت دندههای ایرموتور اکسل حرکت کرده و باعث چرخش کارتریج آنگل میشود.
- کارتریج آنگل عموما یا بصورت بوشی و یا بصورت بلبرینگی است.
- فرز آنگل از فرز توربین بزرگتر بوده و شیاری در انتهای خود دارد و این شیار بایستی با شیار در انتهای شفت کارتریج آنگل هم سو باشد.
نسبت دورهای ایرموتور به آنگل
معمولا در انتهای آنگل که به دور آن یک نوار رنگی نقش بسته است، نسبت دور ایرموتور و یا میکروموتور به آنگل را مشخص می کند.
- اگر نوار انتهای آنگل آبی باشد یعنی نسبت ۱ به ۱ است و تبدیل دور نداریم.
- اگر نوار قرمز یا نارنجی باشد نسبت ۱ به ۵ بوده و دور موتور را افزایش میدهد.
- اگر نوار سبز باشد نسبت ها ۲ به ۱، ۴ به ۱، ۱۰ به ۱، ۲۰ به ۱ و یا ۴۰ به ۱ خواهد بود بنابراین دور را کاهش میدهد.
- اگر نوار مشکی باشد نسبتها ۲۲ به ۱، ۲۵ به ۱، خواهد شد و دور را کاهش میدهد. این حالت بیشتر برای جراحی و ایمپلنت به کار میرود.
- هندپیسهای جراحی مستقیم همیشه درای تدیل دور ۱ به ۱ هستند.
ایرادهای رایج در آنگل دندانپزشکی
- گیر کردن فرز در داخل شفت کارتریج آنگل: که در مدلهای کارتریج بوشی باید کل کارتریج عوض شود ولی در مدلهای بلبرینگی میتوان شفت را تعویض کرد.
- لنگ زدن فرز در حین کار: در این حالت بلبرینگ ها معیوب شده اند و بهتر است حتی اگر یکی از بلبرینگ ها آسیب دیده باشد هر دو را تعویض کنیم.
- کم شدن قدرت و گیر کردن: در این حالت پس از بررسی بلبرینگ ها به احتمال زیاد چرخ دندههای اکسل یا کارتریج ساییده شده اند که اکثرا این ساییدگی در طرف اکسل است که باید اکسل تعویض گردد.
تفاوت آنگل و توربین دندانپزشکی
آنگلها در دندانپزشکی بسیار شبیه به توربینها هستند و در واقع کاربرد مشابهی دارند. تفاوت و فرق آنگل و توربین دندانپزشکی بیشتر در سرعت و قدرت ایجاد کننده آنها میباشد.
- توربینها نیاز به ایرموتور ندارند ولی آنگلها نیازمند ایرموتور است.
- آنگل بر خلاف توربین یکپارچه نبوده و از دو قسمت سرآنگل و ایرموتور (Air Motor) تشکیل شده است که به هم متصل میشوند.
- توربینها دارای سرعت زیاد و قدرت گشتاور کمتری هستند اما آنگل ها از سرعت نسبتا کمتری برخوردار هستند ولی قدرت بیشتری دارند.
- از دیگر تفاوت های آنگل و توربین دندانپزشکی این است که از آنگلها برای برداشتن پوسیدگیهای حساستر دندان استفاده میشوند، به این دلیل که سرعت پایینتر و دقت عملکرد بیشتری دارند.