مهندسی پزشکی و گرایش های آن

0
528

مهندسی پزشکی

مهندسی پزشکی، اصول علم مهندسی را، برای درک عملکرد موجودات زنده (نظیر پردازش، شبیه سازی، مدلسازی، بازسازی و غیره) و فناوریهای مهندسی را، برای توسعه و طراحی تجهیزات و وسایل پزشکی نوین (نظیر حسگرهای زیستی، ابزارهای دقیق پزشکی و تجهیزات پزشکی به منظور پیشگیری، تشخیص و درمان و نیز فرمول بندی مواد زیستی را، به منظور کاربرد در پزشکی جهت ساخت، بازسازی و ترمیم بافتها، اندامها و ارگانهای مصنوعی، زیست سازگاری کاشتنی ها و غیره و چارچوب بندی سیستم های تحویل را، برای تعبیه بهینه ترین روش رهایش دارو و موارد از این قبیل بکار میگیرد.

با شروع مفاهیم مهندسی پزشکی به یک تکامل فناورانه در مراقبت های بهداشتی، دستاوردهای جدیدی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران و شناخت هرچه بهتر موجودات زنده در قالب (Biomedical Engineering) ابداع و معرفی شد. به عنوان مثال، میتوان اقلام پزشکی کاشت شده در بدن (نظیر تجهیزات بالینی تا میکروایمپلنت ها)، ترمیم و بازسازی بافت های بدن، مواد زیستی درمانی، تجهیزات مختلف پزشکی و غیره را نام برد. در حقیقت، به دست آوردن دانش جدید و درک سیستم های زنده از طریق کاربرد خلاقانه تکنیک های تجربی و روش های تحلیلی در پرتو علم مهندسی، منجر به گسترش و توسعه دستگاه های پزشکی، الگوریتم های مهندسی پزشکی، فرآیندها وسیستم های جدید شده است که دانش زیست شناسی و پزشکی را پیشرفت داده و عملکرد پزشکی و ارائه خدمات بهداشت و درمان را بهبود بخشیده است.

مهندسی پزشکی ترکیبی از اصول مهندسی و مفاهیم طراحی در علوم زیست شناسی و پزشکی (برای مراقبت های بهداشتی پیشرفته) در فرآیندهای پیشگیری، تشخیص و درمان است. در واقع، اصطلاح مهندسی پزشکی باید در مفهوم گسترده تر، نه تنها برای پزشکی بلکه برای علوم پایه زندگی بیان شود. اکنون علم پزشکی در حال تبدیل شدن به فناوری های پیشرفته است. تلاش های جمعی انجام شده در زمینه های مهندسی پزشکی باعث تغییر عملکرد پزشکان از سواد پایه و فناوری های سنتی به فناوری های جدید و بروز شده است که این امر، در عین ارتقای سطح تشخیص و درمان، موجب کاهش توانایی و مهارت پزشکان و متخصصین و افزایش هزینه های وارده به بیمار نیز گردیده است.

گرایش های مهندسی پزشکی

در چند سال اخیر، یک تغییر الگو در زمینه ارتقای تجهیزات و فناوری های پزشکی در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا (%۱۴)، اروپا (۹%) و انگلیس (۷%) ایجاد گردیده است که منجر به توسعه گرایش های اصلی علم مهندسی پزشکی شامل بیوالکتریک و ابزار دقیق زیستی (تجهیزات پزشکی)، بیومکانیک و مهندسی حرکت، بیومتریال و مهندسی بافت، بیوکلینیکال (بالینی) و مهندسی بیمارستان و ظهور زیر گرایش های مختلف نظیر بیومکاترونیک (نانوبیومکاترونیک)، بیورباتیک (نانوبیورباتیک)، بیوانفورماتیک، انفورماتیک پزشکی، بیومدیسن (نانوبیومدیسن) و رهایش دارو، بیوتریبولوژی و بیوایمپلنت، بیومدلینگ (مدلسازی زیستی) و بیوسیمولیشن (شبیه سازی زیستی)، علوم اعصاب و مهندسی عصبی، فناوری تصویربرداری پزشکی (سلولی، مولکولی و زیستی)، مدیریت سلامت (رهبری بیمارستان)، پردازش تصاویر پزشکی و تحلیل سیگنال های حیاتی و غیره شده است.

بیوالکتریک و ابزار دقیق زیستی

این حوزه از مهندسی پزشکی، کاربرد دانش الکترونیک و تکنیک های اندازه گیری، برای توسعه تجهیزات پزشکی و ابزارهای دقیق زیستی، در فرآیندهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری است. به عنوان مثال، از پژوهش های مورد مطالعه محققین این حوزه، که در نشریات معتبر اخیر، دستاوردهای خود را منتشر کرده اند، اندازه گیری فعالیت های بیوالکتریکی بدن با الکترودهای پوششی را میتوان نام برد. بدین صورت که، الکترودها در گام اول توسط ماده (پلیاتیلن دی اکسی تیوفن) و (پاراتولوئن سولفونات) پوشش داده میشوند. سپس در محیط کشت سلولی (با محتوای سرم بالا) غوطه ور میشوند و تحت تحریک الکتریکی مستمر قرار میگیرند. پس از اتمام نتایج آزمایش ها در طول ۳/۱ میلیارد پالس تحریک، عملکرد خوب و پایداری را از خود نشان میدهند که این امر منجر به تلاش های مداومی برای ساخت الکترودهای کامل از پلیمرهای رسانا شده است.

این الکترودها بسیار انعطاف پذیر، با هسته سبک و مواد سازنده با قابلیت پایداری طولانی مدت، هستند و با موفقیت در سیستم های میکرو حسگرهای زیستی مورد استفاده قرار گرفته اند و در مغز موش نیز کاشت شده اند تا به عنوان مثال سطح خارجی سلول (رادیکال آنیون سوپر اکسید) ایجاد شده توسط تزریق مکرر و حاد کوکائین را ثبت و رکورد کنند. فناوری دیگه ای تحت عنوان سلامت همراه در این حوزه مورد توجه است و بخش مهمی از فناوری (سلامت الکترونیک) را شامل میشود. در این فناوری، از دستگاه های ارتباطی دستیار دیجیتال شخصی یا (PDA) نظیر تلفن همراه، تبلت، کامپیوترهای جیبی و غیره، برای رساندن اطلاعات تشخیصی و درمانی مختلف به پزشک، بیمار و پژوهشگران استفاده میشود.

این ابزارهای زیستی پرکاربرد و سودمند، برای پایش دقیق و صحیح علائم فیزیولوژیکی بیمار و بهره مندی از امکانات پزشکی از راه دور مورد استفاده قرار میگیرند. سیستم های تشخیصی مبتنی بر تلفن همراه، از یک دستگاه خارجی برای نظارت پارامترهای فیزیولوژیکی نظیر نرخ تنفس، فواصل موج R-R قلبی، درصد اشباع اکسیژن خون و غیره استفاده میکنند.
به عنوان مثال، اخیراً، یک دستگاه مبتنی بر الکل برای اندازه گیری غیرتهاجمی غلظت الکل خون با استفاده از نور مادون قرمز نزدیک، تحت عنوان (پالس آلکومتری) به بازار عرضه شده است. الکترودهای پوشیدنی با هدف ثبت جریان الکتریکی قلبی (الکتروکاردیوگرافی) نیز ابداع شده اند که میتوانند پیام های اضطراری، موقعیت یابی و مسیریابی را برای کاربر ارسال کنند و یا حتی یک شبکه بیسیم پوششی مشمول میکرو حسگرهایی با کاربرد الکتروکاردیوگرافی، پالس اکسیمتری و آنالیزوری حرکت، تولید و به بازار توزیع شده اند.

تجهیزات پزشکی: این گرایش از بیوالکتریک و ابزار دقیق زیستی، در حقیقت تمامی دستگاه ها و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی هستند که شامل هرگونه کالا، وسیله، ابزار، لوازم، ماشین آلات، کاشتنی ها، مواد، معرف ها، کالیبراتورهای آزمایشگاهی تشخیص طبی و نرم افزارها میشوند و در فرآیندهای تشخیص، پایش، پیشگیری، پیشبینی، درمان و یا کاهش بیماری، مورد استفاده قرار میگیرند. تحقیق، بررسی، جایگزینی و اصلاح فرآیندهای فیزیولوژیک، آناتومیک و یا پاتولوژی نیز از جمله کاربردهای دستگاه های پزشکی است. در مطالعات انجام گرفته در سال های اخیر، طراحی و توسعه سیستم های پزشکی، ارتقای کیفیت، و ارائه مدل های مدیریتی، نظارتی، اجرایی و طرح های ساماندهی در افزایش صحت و دقت عملکرد، بهبود کارایی و افزایش نیمه عمر دستگاه های پزشکی مطرح بوده است که این امر نشان دهنده اهمیت زیاد این گرایش به عنوان بازوی عملیاتی فناوری پزشکی با هدف کمک به کادر متخصص پزشکی است.

بیوالکتریک و ابزار دقیق زیستی
بیوالکتریک و ابزار دقیق زیستی

بیومکانیک و مهندسی حرکت

این زمینه از مهندسی پزشکی، کاربرد اصول علم مکانیک نظیر سیالات، جامدات، استاتیک، دینامیک، مقاومت و غیره، روش های تحلیلی نظیر نیرو، فشار، تنش، کرنش و غیره و تکنیک های طراحی نظیر مدلسازی، شبیه سازی، مکانیسم، سازه سیستماتیک، ساخت و غیره، برای درک هر چه بهتر حرکت در انسان، حیوان، اندام، ارگان، سلول و حتی تجهیزات پزشکی است. یکی دیگر از موضوعات موردمطالعه این حوزه، انتقال ترکیبات شیمیایی، در سراسر محیط بیولوژیکی بدن، بافت های مصنوعی و غشاهای سلولی است. بخش بزرگی از زمینه های مورد مطالعه پژوهشگران بیومکانیک، به طور قابل توجهی با مشکلات ارتوپدی در سراسر جهان سروکار دارد. علم بیومکانیک به طور گسترده در صنعت ارتوپدی، برای طراحی و ساخت ایمپلنت ها، ارتزها و پروتزها برای مفاصل انسان، بخش های دندانی و غیره، فیکساتورهای خارجی و سایر اهداف پزشکی استفاده میشود. در دهه حاضر، با پیشرفت بینظیر علم بیومکانیک به عنوان یکی از حوزه های اصلی مهندسی پزشکی، گرایش های جدید این دانش را، به صورت کلی، میتوان به بیومکانیک پیوسته (سیالات و جامدات)، بیومکانیک ورزشی، بیومکانیک محاسباتی، بیومکانیک تطبیقی، بیوتریبولوژی، بیوارگونومی و غیره اشاره کرد.

بیومکانیک پیوسته: این گرایش، به تحلیل کینماتیک و رفتار مکانیکی مواد مدل شده به عنوان (جرم پیوسته) به جای (ذرات گسسته) میپردازد. دو گرایش اصلی و مهم بیومکانیک پیوسته، بیومکانیک جامدات و بیومکانیک سیالات است. بیومکانیک پیوسته، بدن انسان را در حالت پایدار و بدون استرس در نظر میگیرد و تنها حضور نیروهای بین اتمی نظیر نیروهای یونی، کششی بین مولکولی، فلزی برای نگهداری بدن در کنار هم در حالت تعادل جسمی و حفظ شکل آن در نبود تمام نیروهای مؤثر خارجی از جمله نیروی جاذبه و غیره را دارد. بیومکانیک سیالات، بر سیستم گردش خون تمرکز میکند که از طریق اندام های بدن نظیر کلیه، ریه، چشم، مفاصل و غیره جریان مییابد. درک عوامل دینامیک سیالات نظیر توزیع سرعت، فشار، رفتار جریان، گرادیان سرعت، تنش بر روی دیواره و سلول های خون و غیره برای طراحی تجهیزات پزشکی به منظور ثبت و تشخیص هدف مورد مطالعه، ضروری است. از جمله مطالعات صورت گرفته در زمینه بیومکانیک سیالات میتوان بررسی جریان دینامیک در اندام های مصنوعی، ایمپلنت ها نظیر پروتز دریچه مصنوعی قلب، سیستم های فیلتری میکرو سیال، پمپهای خون، مدل های سیلیکون الاستیکی سیستم قلبی و عروقی، استنت ها و ابزارهای جراحی عروق، اشاره کرد. کاربرد بیومکانیک جامدات نیز، در بسیاری از زمینه ها از جمله درک آناتومی سیستم های زنده بدن انسان، حیوان و غیره، طراحی ایمپلنت های جراحی و پروتزهای دندانپزشکی میتوان واضح مشاهده کرد.

بیومکانیک ورزشی: این گرایش، قوانین مکانیکی را در درک حرکت انسان از عملکرد ورزشی آن، بکار میگیرد. بدین معنا که، عکس العمل بدن انسان را هنگام ورزش کردن و بازی کردن با ابزارهای ورزشی نظیر چوب هاکی، چوب کریکت، پرتاب نیزه، توپ بسکتبال، توپ والیبال و غیره مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد که این امر منجر به مراقبت از سیستم های اسکلتی عضلانی و مفاصل بدن، توانبخشی و پیشگیری از آسیب های احتمالی میشود.

بیومکانیک محاسباتی: این گرایش، یک زمینه پژوهشی پرانگیزه و امیدبخش است که شیوه های تشخیصی و درمانی مطلوبی از اندام های تحتانی نظیر پا، قوزک پا، زانو، ران و غیره، اندام های فوقانی نظیر ستون فقرات، سر، دندان و غیره و سیستم اسکلتی عضلانی نظیر استخوان و ماهیچه در سطح بافت را فراهم میکند. یکی از کاربردهای مهم آن، اطلاع رسانی روشهای نوین سطحی درمان ارتوپدی و توانبخشی، با استفاده از تحلیل محاسباتی رفتارهای بیومکانیکی پیچیده مفاصل طبیعی و پاتولوژیک آسیب دیده انسان است. سیستم های جراحی یکپارچه با کامپیوتر به عنوان محصولی از این دانش، میتوانند بهبود پیامدهای بالینی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مؤثر و کارآمد کمک کنند. همچنین با استخراج اطلاعات بالینی در مورد وضعیت فیزیکی و زیستی نهفته در سطح سلول، بافت، اندام و ارگان بدن انسان و تلفیق این اطلاعات به دست آمده با مولکول های بدن، تأثیر بسزایی در فرآیند تشخیص و درمان بیماران دارد.

توجه: شاخه جدیدی با عنوان (بیوتریبولوژی) از گرایش های مهندسی بیومکانیک، در سال های اخیر ایجاد شده است که به بررسی و مطالعه دقیق مفاصل بدن، پوست، دهان، اندام ها و بافت های مختلف میپردازد.

بیومکانیک و مهندسی حرکت
بیومکانیک و مهندسی حرکت

بیومتریال و مهندسی بافت

مواد زیستی بافت زنده و مواد مورد استفاده برای کاشت، که شامل ۳ گروه مصنوعی نظیر فلزات، پلیمرها، سرامیک ها و کامپوزیت ها، مشتق شده از حیوانات و گیاهان و مواد هیبریدی نیمه مصنوعی هستند. درک خواص هر ماده زیستی در طراحی مواد کاشتنی تهاجمی، امری حیاتی است. این مواد به روشی مهندسی میشوند که میتوانند میکرو محیطی برای رشد و تمایز سلول ها فراهم کنند. از کاربردهای بیومتریال میتوان به بازسازی بافت، مولکول های زیست فعال، هدایت سلول تحویل در سیستم های رهایش دارو، پوشش بیومیمتیک زیست همانندسازی و غیره نام برد.

مهندسی بافت: این گرایش، تعامل زیست شناسی سلولی، مهندسی پزشکی و بیومتریال است تا عملکردهای بیولوژیکی ارگان ها و بافت های مختلف بدن را بهبود بخشد. یکی از مهمترین کاربردهای آن در زمینه ترمیم و جایگزینی تمام بافت و یا بخشی از بافت نظیر غضروف، استخوان، پوست، عروق خونی، ماهیچه ها و غیره است.

زمینه مطالعاتی مهندسی بافت شامل مراحل مختلفی از (جداسازی سلول) تا (کاشت موفق) میشود. اخیراً یافت شده است که سلول های بنیادی مزانشیمی از مغز استخوان و چربی، ظرفیت تقسیم شدن به انواع مختلف بافت نظیر استخوان، عصب، چربی و غضروف و غیره را دارند. به عنوان مثال، فسفات کلسیم ساختاریافته با نام اختصاری (Cap-Nano) به عنوان ماده زیستی، فعل و انفعالات متفاوتی با هر سلولهای بنیادی نظیر حمایت برای اتصال یا تکثیر و القای تمایز استخوانی، الگوهای سطحی نفوذ در سلولهای همتراز، دستیابی به بازسازی بهتر استخوان نسبت به مواد معمولی و غیره را نشان میدهد.

بیومتریال و مهندسی بافت
بیومتریال و مهندسی بافت

بیورباتیک و مهندسی بیومکاترونیک

این گرایش از مهندسی پزشکی، طیف متنوعی از زمینه های پژوهشی را با کاربرد گسترده پوشش میدهد. ربات های جدیدی که از نظر بیولوژیکی توانمند شناخته میشوند، توانایی حسی، قابلیت تحرک و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به ربات های سنتی دارند. با در نظر گرفتن عمل جراحی تهاجمی، به عنوان گزینه ای که خطر بیهوشی و عفونت را دربردارد و در صورت باقی ماندن در بدن، منجر به شکست میشوند، به راحتی اهمیت این گرایش قابل توجه خواهد بود. امروزه، کادر متخصص پزشکی از ربات ها، به طور منظم، برای جراحی های قلب، مغز، نخاع، گلو، زانو غیره در بسیاری از بیمارستان های مدرن کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و اروپا استفاده میکنند. یکی از مهمترین کاربردهای بیورباتیک، در فرآیندهای تشخیصی بیماری است که این امر منجر به کاهش تهاجم به بدن انسان، افزایش دقت و بهبود دامنه تشخیص میشود.

به عنوان مثال، ربات کپسول آندوسکوپی که از بیومتریال زیست سازگار ساخته شده و یک مزیت عالی و مفید برای تشخیص غیرتهاجمی بیماری های سیستم گوارش بدن انسان با کمترین عوارض جانبی با استفاده از ثبت و رکورد تصاویر است.
اعضای مصنوعی پیشرفته برای بازیابی عملکردهای فیزیکی انسان نظیر پاهای مصنوعی، بازوها و دست ها، تحقیق در مورد ساق پا یا استفاده از سیگنال های الکترومایوگرافی فعالیت الکتریکی عضله برای کنترل حرکت و غیره نیز از کاربردهای مؤثر و کارآمد دانش بیورباتیک و مهندسی بیومکاترونیک است.

حسگرهای زیستی (بیوسنسور): پردازش سیگنال های حیاتی شامل تحلیل اندازه گیری های انجام شده توسط تجهیزات پزشکی الکتروفیزیولوژیکی برای فراهم کردن اطلاعات مفیدی است که کادر متخصص پزشکی میتوانند بر اساس آنها طی شش مرحله بیمار، دریافت سیگنال، ثبت سیگنال، پردازش سیگنال، تصمیم و انجام کار تصمیم گیری کنند. مبدلهای زیستی (بیوترانسدیوسرها)، به عنوان انتقال دهنده سیستم بیوسنسور از یک لایه شناسایی زیستی و یک مبدل فیزیکوشیمیایی تشکیل میشوند که هر دو باهم، سیگنال بیوشیمیایی را به سیگنال الکترونیکی یا نوری تبدیل میکنند. حسگرهای زیستی را میتوان بر اساس نوع مبدلهای زیستی مورد استفاده در آنها برای ثبت و رکورد سیگنال طبقه بندی کرد. به عنوان مثال، پایش مداوم متابولیسم بدن نظیر گلوکز توسط فناوریهای توسعه یافته در دسترس است و قادر است گلوکز اکسیدشده خون را توسط الکترود تشخیص دهد.

بیورباتیک و مهندسی بیومکاترونیک
بیورباتیک و مهندسی بیومکاترونیک

علوم اعصاب و مهندسی عصبی

این گرایش، با استفاده از تکنیک های مهندسی پزشکی برای ارتباط بین بافت عصبی زنده و دستگاه های غیر زنده، درک سیستم عصبی بدن انسان را تسهیل و منجر به جایگزینی، ترمیم و بهبود سیستم میشود. در واقع گرایشی ترکیبی از علوم اعصاب و مهندسی پزشکی است که در حوزه های مدلسازی عصبی، مکانیک عصبی، رشد عصبی، ترمیم عصبی و غیره مورداستفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال، آرایه های میکرو الکترودی در نقش محرک های عصبی میتوانند عملکرد مغز را تحریک و ثبت کنند و این امر منجر به طراحی و ساخت دستگاه های پزشکی مبتنی بر این آرایه ها شده است. دستگاه های شبیه ساز عصبی که، اختلالات عملکرد سیستم عصبی نظیر بیماری پارکینسون، اختلال وسواسی، لرزش، سندرم تورت، درد مزمن، افسردگی شدید، صرع و غیره را بهبود میبخشند.

دانشمندان در سراسر جهان به دنبال تکنیک ها و مدل های پیشرفته برای مطالعه بافت های عصبی با خواص مکانیکی مختلف (مکانیک عصبی) هستند. در حقیقت مشتاق هستند که این ویژگی های مکانیکی، چگونه بر قابلیت بافت ها برای حفظ و ایجاد نیرو، حرکت و نیز آسیب پذیری در برابر بارگذاری تروماتیک، تأثیر میگذارند. امروزه، مشکلات ناشی از آسیب مغزی و یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی و محیطی در حال حل شدن هستند. پیشرفت در این زمینه نیازمند مداخله علوم اعصاب و مهندسی پزشکی برای ایجاد جریان عصبی در بافت و توانبخشی است. به نظر میرسد که تولید مستقل بافت عصبی با مداخله مهندسی و توسعه مواد وسایل زیست پزشکی برای تسهیل رشد نورون ها به منظور کاربردهای خاص نظیر بازسازی بافت نخاع، بافت شبکیه و غیره ممکن است.

علوم اعصاب و مهندسی عصبی
علوم اعصاب و مهندسی عصبی

بیوکلینیکال و مهندسی بالینی

وظایف اصلی علم پزشکی نظیر پایش، پیشگیری، تشخیص و درمان، همیشه ارتباط تنگاتنگی با فناوری های پزشکی پیشرفته، تحت عنوان تجهیزات پزشکی داشته است که این امر منجر به ایجاد مجموعه جدیدی از امکانات عالی با هدف تشخیص و درمان صحیح و دقیق، شده است. مهندسی پزشکی با گرایش بالینی، حرفای است که با استفاده از مهارت های مهندسی و مدیریتی برای فناوریهای سلامت محور، مراقبت های عالی از بیمار را توسعه و ارتقا میدهد. حرفه ای که از طریق آموزش برای به کارگیری علم مهندسی در محیط سلامت محور واجد شرایط است که در آن فناوری، مدیریت و حفظ ایجاد، مستقر، آموزش و تنظیم میشود. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی، وجود مهندسان پزشکی آموزش دیده و مجرب برای طراحی، آموزش، ارزیابی، تنظیم، نگهداری و مدیریت دستگاه های پزشکی در سیستم های سلامت محور موجود در سراسر جهان را، الزامی دانست.

کاربرد و عملیات مهندسی پزشکی بالینی را میتوان به صورت جامع، مواردی از قبیل مدیریت فناوری، تضمین کیفیت و مقررات آموزشی و کمیته آموزش اخلاق و کارآزمایی های بالینی، آمادگی در برابر بلایا، پزشکی از راه دور، انفورماتیک سلامت، حسگرهای زیستی، ارزیابی فناوری سلامت، مهندسی سیستم های سلامت محور، اقتصاد سلامت محور، ارزیابی، مدیریت تحویل خدمات، پشتیبانی خدمات میدانی، امنیت سایبرنتیک مهندسی، سیستم های مدیریت کیفیت، مدیریت پروژه، تصویربرداری های پزشکی، رباتیک، محیط های مجازی، انطباق مدیریت ریسک EMI (تداخل الکترومغناطیسی) و EMC (سازگاری الکترومغناطیسی)، استراتژی های نوآوری فناوری و ارزیابی نیازهای مبتنی بر جامعه، نام برد. در واقع این لیست، به جای اینکه بخواهد جامع تمام موضوعات ممکن باشد، یک ایده بسیار جالب از سرعت گسترش نقش مهندس پزشکی بالینی است.

بیوکلینیکال و مهندسی بالینی
بیوکلینیکال و مهندسی بالینی

در این راستا، شرح کلی فعالیت مهندسان پزشکی بالینی به صورت زیر است:

  • مدیریت واحد مهندسی بالینی بیمارستان (واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان)
  • نظارت بر مهندسان پزشکی و تکنسین های تجهیزات پزشکی مستقر در واحد
  • پیش خرید، ارزیابی و برنامه ریزی برای فناوری های نوین پزشکی
  • طراحی، اصلاح و تعمیر دستگاه ها یا سیستم های پیچیده پزشکی
  • مدیریت مقرون به صرفه خدمات کالیبراسیون و تعمیرات تجهیزات پزشکی
  • تست ایمنی و عملکرد تجهیزات پزشکی
  • بازرسی تمام تجهیزات ورودی (تعمیرات جدید و بازگشتی)
  • تدوین دستورالعمل های عملکردی برای تمام تجهیزات پزشکی
  • هماهنگی و کنترل موجودی تجهیزات پزشکی با مورد نیاز
  • آموزش کادر درمانی برای استفاده ایمن و مؤثر از دستگاه ها و سیستم های پزشکی
  • اصلاح دستگاه های پزشکی برای تحقیقات بالینی یا ارزیابی سیستم های غیرتهاجمی جدید
  • طراحی سیستمها و تجهیزات پزشکی با فناوری نوین و استاندارد جهانی
  • تدوین پروتکل های مستندسازی مورد نیاز سازمان های اعتبار بخشی و صدور مجوز خارجی

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید