نگهداشت تجهیزات پزشکی

0
475

مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی

امروزه تجهیزات پزشکی در امر تشخیص، درمان و آموزش پزشکی نقش بسیار پررنگی را ایفا میکند و سهم عمده ای از هزینه های بیمارستان به طور سالیانه به تأمین دستگاه های پزشکی از داخل و خارج کشور اختصاص مییابد. با برقراری مدیریت نگهداشت کارآمد و بهره برداری بهینه و مناسب از تجهیزات پزشکی میتوان به راهبردهایی دست یافت که نه تنها به افزایش اثربخشی دستگاه های پزشکی و صرفه جویی کمک میکند بلکه با تشخیص و درمان سریع و صحیح، میانگین مدّت اقامت بیماران کاهش مییابد و از طرف دیگر عملکرد بیمارستان را بهبود بخشیده و بر عمر مفید تجهیزات پزشکی نیز می افزاید.

مدیریت نگهداشت تجهیزات پزشکی به صورت جامع به دو گروه نگهداری پیشگیرانه و نگهداری اصلاحی (خدمات پس از فروش) طبقه بندی میشوند. نگهداری پیشگیرانه به مجموعه اقدامات و بازرسی هایی گفته میشود که برای جلوگیری از خرابی ناگهانی و افزایش طول عمر مفید دستگاه به دو صورت دوره ای و موردی انجام میگیرد. در این راستا باید فرآیندهای مربوط به نگهداشت هر دستگاه، (با توجه به توصیه های شرکت تولیدکننده) و استانداردهای موجود (برای بازدیدهای دوره ای نگهداری پیشگیرانه) تدوین و به روزرسانی گردد. از طرف دیگر برای اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات پزشکی میبایست تست های دوره ای با استفاده از ابزارهای کالیبراسیون بر روی دستگاه انجام پذیرفته و خطاهای موجود اصلاح شود. تجهیزات پزشکی همواره گارانتی یا وارانتی به مدت حداقل ۱ سال و تضمین خدمات پس از فروش و تأمین قطعه به مدت حداقل ۱۰ سال را به همراه خود دارند. (البته در شرایط خاص نظیر تحریم این امکان در واقعیت میسر نمیشود و یکی از مشکلات مهم ناشی از رویدادهای غیر منتظره است).

کارشناسان واحد تجهیزات پزشکی بیمارستان ضروری است از دانش کافی و آگاهی لازم نسبت به ضوابط و قوانین مرتبط با نگهداشت و خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کشور برخوردار بوده تا با نظارت و کنترل پیش فاکتورها، فاکتورها، قراردادها و شرایط تأمین و نگهداشت، بتوانند حداکثر خدمات رسانی را برای بیمارستان رقم بزنند. سازماندهی مؤثر فرآیندهای تحویل، نصب و راه اندازی تجهیزات پزشکی، قراردادهای خدمات پس از فروش، اولویت بندی تعمیرات، فاکتورهای تعمیرات، کیفیت و نحوه تعمیرات توسط شرکت های مجاز واجد شرایط (به منظور کاهش زمان از کار افتادگی دستگاه، کاهش هزینه تعمیرات و عدم نیاز به تعمیرات مجدد و مکرر)، الزامی است. و رعایت این امور، میتواند خدمت رسانی را به حد عالی ارتقا دهد. ضمنا، نمونه خط مشی ها، راهنماها، فلوچارت ها و فرم های پیشنهادی نگهداشت تجهیزات پزشکی نظیر چک لیست نگهداری پیشگیرانه (PM) و اصلاحی (CM)، قرارداد سرویس و نگهداری، گزارش نصب و راه اندازی و سرویس دوره ای، فلوچارت نگهداشت تجهیزات پزشکی و غیره تدوین گردد.

نگهداشت تجهیزات پزشکی
نگهداشت تجهیزات پزشکی

شاخص های فرآیند حوزه نگهداشت و خدمات پس از فروش

شاخص های مهم و پرکاربرد فرآیندهای حوزه نگهداشت و خدمات پس از فروش تجهیزات پزشکی را میتوان به شرح ذیل بیان کرد:

الزامات پیش فاکتور:

  • در سربرگ شرکت فروشنده، دارای مهر و امضا و با آدرس و تلفن دقیق باشد.
  • در تمامی صفحات، کلمه پیش فاکتور و شماره صفحه قید گردد.
  • در تمامی صفحات، شماره سری، تاریخ صدور و مهلت اعتبار قید گردد.
  • نام کامل خریدار به همراه آدرس و تلفن قید گردد.
  • مشخصات کامل شامل عنوان، مارک، مدل، اندازه، ابعاد، مشخصات فنی، شماره کاتالوگ، نام تولیدکننده، شناسه IRC ،تعداد، قیمت واحد و قیمت کل قید گردد.

الزامات فاکتور

  • در سربرگ شرکت فروشنده، دارای مهر و امضا و با آدرس و تلفن دقیق باشد.
  • در تمامی صفحات، کلمه پیشفاکتور و شماره صفحه قید گردد.
  • در تمامی صفحات، شماره سری، تاریخ صدور، مهلت اعتبار، شناسه ملی و شناسه اقتصادی قید گردد.
  • نام کامل خریدار به همراه آدرس و تلفن قید گردد.
  • مشخصات کامل شامل عنوان، مارک، مدل، اندازه، ابعاد، مشخصات فنی، شماره‌ کاتالوگ، شناسه IRC ،شناسه SN ،شناسه LOT یا Batch ،نام تولیدکننده، تعداد، قیمت واحد و قیمت کل قید گردد.

الزامات نصب و راه اندازی:

  • نیازهای فیزیکی اولیه نظیر فضای تحت پوش، ابعاد، ارتفاع و غیره مشخص گردد.
  • نیازهای تأسیساتی الکتریکی اولیه نظیر برق، روشنایی، گرمایشی، سرمایشی و غیره مشخص گردد.
  • نیازهای تأسیساتی مکانیکی اولیه نظیر لوله کشی آب و فاضلاب، تهویه، گرمایشی و غیره مشخص گردد.
  • نیازهای پایه ایمنی الکتریکی، ایمنی مکانیکی، ایمنی مغناطیسی، ایمنی شیمیایی و غیره مشخص گردد.

قرارداد سرویس و نگهداری: این شاخص، برای تجهیزات پزشکی حیاتی نظیر دستگاه های دیالیز، ونتیلاتور، بیهوشی، اکسیژن ساز و موارد مشابه (به منظور کاهش هزینه های خدمات پس از فروش و دسترسی دائم به خدمات سرویس و تعمیر)، با شیوه اقتصاد سنجی (رعایت کامل صرفه و صلاح بیمارستان) است.

چک لیست نگهداری پیشگیرانه: این شاخص، برای نگهداری پیشگیرانه تمامی تجهیزات پزشکی مستقر در بیمارستان (به منظور کاهش هزینه، افزایش طول عمر، بهبود عملکرد و غیره) به دو شیوه کنترل کاربر (بررسی عمومی کاربران تجهیزات پزشکی) و کنترل کارشناس (بررسی تخصصی واحد تجهیزات پزشکی) است. به عنوان مثال، پارامترهای PM برای دستگاه آندوسکوپی، شامل چک کردن وضعیت Tube Insertion ، انحراف سیستم، لنزها، Control Body ،Source Connector ،Connector Tube و جهت زوایا، عدسی و فوکوس چشمی، کیفیت و جهت تصویر، تعداد نقاط سیاه، میزان زوایا، نور خروجی از دستگاه، کابل و کلید آب و هوا، کانال و کلید ساکشن، جهت عبور پنس از Channel Working ،صحت عملکرد Lifter و کانال آن، تست انحراف زوایای آندوسکوپ در Loop ،تست نشتی و موارد جزئی تر، هستند.

جابجایی و جایگزینی: این شاخص، برای جابجایی (انتقال) و جایگزینی (اسقاط و ارتقا) تجهیزات پزشکی ،CT-Simulator ،CT-Angio ،CT-Scan دستگاه های شامل (سطح بندی مشمول، خطی شتابدهنده، سیکلوترون، PET-MRI ،PET-CT ،SPECT ،PET ،MRI براکی تراپی، گاماکمرا، سایبرنایف، سنگ شکن برون اندامی، گامانایف، سنجش تراکم استخوان، CBCT ،IORT ،لیزر اگزایمر، فمتوسکند، فمتوکاتاراکت و آنژیوگرافی) و سایر تجهیزات پزشکی است. شایان ذکر است، عمر مورد انتظار دستگاه های پزشکی حداقل ۶ الی حداکثر ۱۰ سال است و عموما در کشور، عمر مورد انتظار دستگاه مالک قرار نمیگیرد بلکه عمر «فعال بودن دستگاه» یعنی تا زمان «غیرقابل استفاده بودن کامل دستگاه» لحاظ میگردد.

گزارش حوادث ناگوار: این شاخص، برای گزارش مشکلات کیفی (نظیر اشکال عمده در طراحی، عملکرد نامناسب، وجود خطاهای جدی در Reports تجهیزات پزشکی، خرابی های مکرر، وجود عدم انطباق با الزامات اساسی و غیره)، حوادث ناگوار ناخواسته و غیر عمد (ناشی از نقص وسیله، عملکرد نامناسب، خطای کاربری، طراحی نامناسب، مشکلات مربوط به ساخت، مشکلات مربوط به برچسب گذاری و غیره) و فراخوان های تجهیزات پزشکی (به معنای خارج کردن تجهیزات پزشکی از بازار و یا انجام اقدامات اصلاحی جهت حل مشکلات مربوط به عدم اثربخشی، ایمنی و عملکرد تجهیزات پزشکی توزیع شده در بازار) است که علامت اختصاری آن «MDR» بوده و توسط اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تعبیه شده است.

دستورالعمل سریع عملکرد دستگاه: این شاخص، برای کاربری و استفاده آسان و سریع کاربران از دستگاه پزشکی نظیر الزامات و راهنمای راه اندازی، روشن و خاموش کردن، تست صحت عملکرد اولیه، تنظیمات اولیه و موارد پایه ای و اساسی مشابه در یک نگاه است که نزدیک دستگاه گاها بر روی ترالی و یا پایه نگهدارنده الصاق میشود.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید