سی تی اسکن دندان

0
2103

سی تی اسکن دندان

یک تکنیک تصویر برداری پزشکی است که به آن سی تی اسکن دندان و یا CBCT گفته می شود، که بر پایه پرتو های ایکس مخروطی شکل متمرکز شونده بر یک دتکتور ۲ بعدی می باشد. در واقع CBCT تکنیک تازه‌ای از تصویر برداری در علم دندانپزشکی است که به معنی تکنیک سی تی اسکن با اشعه مخروطی (cone beam CT) است. می توان گفت رادیولوژی دهان فک و صورت مجموعه منبع دتکتور یک چرخش به دور جسم انجام داده و مجموعه ای از تصاویر ۲ بعدی تا ۶۰۰ عدد ایجاد می کند. تصاویر تولید شده توسط CT با اشعه مخروطی بسیار مشابه تصاویر تولید شده توسط CT مورد استفاده در پزشکی می‌باشد. تصاویر ۲ بعدی گرفته شده در نهایت با استفاده از یک نوع از الگوریتم به صورت ۳ بعدی بازسازی می شوند.

cbct
cbct

CBCT

زمانی که عکسبرداری دندان و دهان انجام شده توسط تجهیزات اشعه ایکس نتیجه بخش نباشد و نتوانند تشخیص مناسبی را انجام دهند از رادیو گرافی CBCT انجام میشود. رادیوگرافی CBCT با اشعه مخروطی خود میتواند تصویرهای بسیار عمیق و خوبی را ثبت نماید تا دندانپزشک بتواند نوع بیماری را تشخیص دهد. رادیو گرافی CBCT نوعی از رادیولوژی دندان میباشد که عکس دندان و کلیه استخوان و بافت های نرم دهان را بصورت سه بعدی تصویربردای میکند. از جمله ویژگی های این نوع رادیوگرافی دندان باید به آمادکی کم فرد اشاره نمود. مانند سایر روش های عکسبرداری دیگر نیاز نیست تا فرد برای انجام عکسبرداری آمادگی کامل داشته باشد. البته نکته ای که در رادیو گرافی CBCT وجود دارد این است که نباید به صورت مداوم انجام شود زیرا اشعه آن ممکن است باعث بروز مشکلاتی در فرد شود. لباس هایی که برای این نوع رادیولوژی دندان باید به تن داشته باشید نیز بسیار مهم است و باید لباس های راحت و گشاد به تن کنید. از به همراه داشتن وسایلی همچون جواهرات، عینک، دندان مصنوعی و سنجاق سر نیز باید خودداری شود زیرا موجب ایجاد اختلال در عکس میشود. از روش رادیو گرافی CBCT‌که یکی از مدرن ترین روش های رادیوگرافی دندان است برای تشخیص و درمان مشکلات ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله کاربردهای رادیو گرافی CBCT میتوان به در اختیار دادن تصاویر از دندان های نهفته به پزشک معالج، تشخیص اختلالات مفصلی، قرار گیری بسیار دقیق ایمپلنتها، ارزیابی و بررسی فک، سینوس و مجاری عصبی، تشخیص تومورهای فک، تشخیصی ساختار استخوان ها، تشخیص منبع و منشا درد و جراحی ترمیمی اشاره نمود.

روش انجام

روش عکسبرداری دستگاه رادیو گرافی CBCT نیز بدین صورت است که ابتدا دستگاه با زاویه ۳۶۰ درجه به دور سر میچرخد و بعد از چندین عکسبرداری پی در پی آنها را در کنار یکدیگر قرار میدهد تا در نتیجه یک عکس سه بعدی به دست آید. دستگاه میتواند در یک دور چرخش به دور سر حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ عکس را ثبت نماید که این عکس ها همگی دو بعدی بوده و پس از انجام فرایندی یک عکس سه بعدی به دست می آید. بعد از انجام رادیو گرافی CBCT‌ نیز هیچگونه دردی برای بیمار به وجود نخواهد آمد و میتواند بلافاصله بعد از آزمایش فعالیتهای روزمره خود را از سر بگیرد.

موارد استفاده از CBCT دندان چیست؟

  • ایمپلنت دندان
  • ارزیابی دندانها، فکها و صورت غیرطبیعی
  • ارزیابی شکاف کام
  • تشخیص حفره‌ها و کانال‌های ریشه و ضربه دندان

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید