فشار سنج پزشکی

0
1345

دستگاه فشار سنج

وسیله ای قابل اعتماد برای سنجش و مراقبت پزشکی در جهت تعیین فشار خون بدن است. دستگاه هایی که فشار را با استفاده از ستون جیوه به عنوان فشار سنج دستی و یا به صورت خودکار با فشارسنج دیجیتالی ثبت می کنند، فشارسنج جیوه ای انتخاب معمولی برای تمام این سال ها بوده و هنوز “استاندارد طلایی” برای خواندن فشار خون است. با این حال، جیوه سمی است و محصولات حاوی جیوه ممنوع است که به تازگی استفاده از آن در حال کم شدن است. فشارسنج برای انواع مختلفی از شرایط و انواع بیماری ها استفاده می شود. تداوم استانداردهای اندازه گیری نیز برای مطالعات اپیدمیولوژیک دراز مدت حیاتی است. فشارسنج پزشکی وسیله ایست که از آن برای اندازه‌گیری فشار سیستولی و فشار دیاستولی خون استفاده می‌شود. فشارسنج پزشکی انواع و اقسام بسیاری دارد.

فشارسنج جیوه ای

متداول‌ترین نوع دستگاه فشار سنج، دستگاه‌های جیوه‌ای است. این نوع دستگاه‌ها در صنعت سلامت تحول عظیمی ایجاد کردند. فشارسنج جیوه‌ای یک کاف بادی دستی دارد که از طریق لوله جیوه‌ای به واحدهای اندازه‌گیری متصل است. زمانی که می‌خواهید از این دستگاه استفاده کنید، باید به‌طور عمودی و کاملا صاف قرار بگیرد. در این شرایط اعداد کاملا دقیق خواهند بود.

این نوع دستگاه‌ها بسیار حساس هستند. باید مراقب باشید، ضربه‌ای نخورد. زیرا مخزن جیوه پاره شده و دستگاه بی‌مصرف می‌شود. مهمترین مزیت این دستگاه‌های جیوه‌ای این است که استفاده از آنها آسان است. اگر در نگهداری از آن دقت لازم را داشته باشید تا مادام‌العمر می‌توان آن را استفاده کرد. ازآنجایی‌که جیوه سمی است، در برخی کشورها استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع شده‌است و باید از دستگاه‌های دیگر استفاده کرد.

فشارسنج عقریه ای

در این نوع دستگاه‌های فشارسنج از جیوه استفاده نمی‌شود و بدون مایع کار می‌کند. ایمن‌ترین دستگاه که می‌تواند جایگزین دستگاه جیوه‌ای شود، فشارسنج عقربه‌ای است. روش اندازه‌گیری فشار خون با این دستگاه مشابه فشارسنج جیوه‌ای است. در این نوع فشار سنج گوشی پزشکی باید به کاف وصل شود. کاف در ادامه به یک عددسنج متصل است تا اندازه فشار مشخص شود.

فشارسنج‌های عقربه‌ای انواع مختلفی دارند که نحوه استفاده از آنها کمی متفاوت است. این دستگاه‌ها شامل فشارسنج جیبی عقربه‌ای، کف‌دستی و عقربه‌ای می‌شود.

فشارسنج دیجیتالی

پیشرفته‌ترین دستگاه از نظر تکنولوژی تا به امروز فشارسنج دیجیتالی است. این دستگاه‌ها سنسور فشار الکتریکی دارند و به‌راحتی می‌توان اندازه فشارخون را روی صفحه‌ نمایش مشاهده کرد. همانند فشارسنج‌های جیوه‌ای و عقربه‌ای این نوع دستگاه هم یک کاف بادی دارد.

برای اندازه‌گیری فشار خون در خانه شاید بهترین فشار سنج دستگاه‌های دیجیتالی باشد. اندازه‌گیری فشار خون در دستگاه دیجیتال متفاوت است. در این دستگاه نوسانات شریان‌ها به‌صورت خودکار ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شود. کار با این دستگاه‌ها بسیار آسان است. به همین دلیل می‌توان به‌ راحتی در خانه از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از خطا هنگام خواندن فشارخون بهتر است به‌ طور دوره‌ای گاهی فشار خون خود را با دستگاه جیوه‌ای اندازه بگیرید تا از دقیق بودن اندازه‌گیری فشارسنج دیجیتالی مطمئن شوید.

فشارسنج
فشارسنج

ساختمان فشار‌سنج و طرز استفاده آن

ساختمان فشار‌سنج از یک بازوبند که بوسیله لوله لاستیکی از طرفی به مخزن مدرج جیوه و صفحه مدرج مربوط و از طرف دیگر به یک پو‌آر یا پمپ (تلمبه) متصل است، تشکیل می‌شود. برای اندازه‌گیری فشار خون ابتدا بازوبند دستگاه را ۲ الی ۳ انگشت بالاتر از چین آرنج می‌بندیم و پس از بستن پیچ تنظیم هوا بوسیله پمپ لاستیکی هوایی بازوبند را پر از هوا می‌کنیم در نتیجه ستون جیوه (در دستگاه جیوه‌ای) یا عقربه مدرج (در دستگاه عقربه‌ای) شروع به بالا رفتن می‌کند، فشار بازوبند را توسط پمپ آنقدر افزایش می‌دهیم تا نبض قطع گردد. سپس صفحه گوشی را روی شریان بازویی در ناحیه جلوی چین آرنج قسمت داخل قرار داده و فشار هوای بازوبند را به تدریج و به آهستگی حدود ۲ میلیمتر جیوه در ثانیه با باز کردن پیچ مربوطه کم می‌کنیم، و بدین ترتیب فشار خون را اندازه می‌گیریم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید