تونومتر

0
860

تونومتر چیست؟

به وسیله ای که فشار داخل چشم را اندازه بگیرد تونومتر گویند.

تونومتر

فشار چشم:

سختی و فشاری که در سطح خارج چشم از طرف جلو احساس می شود. اين فشار حاصل از نيرويي است كه مايع زلاليه بر واحد سطح لايه ي خارجي چشم وارد مي كند.

انواع تونومتر:

  1. گلدمن
  2. شيوتز
  3. تونوپن
  4.  الكترونيكي

گلدمن: طريقه ي كار كرد ان به اين صورت است كه با مسطح سازي قرنيه فشار داخل چشم را اندازه گيري مي كند. به اين صورت كه در ابتدا قطره ي بي حسي در چشم بيمار ميريزند سپس با پروبي كوچك روي سطح قرنيه فشار مي اورند تا مسطح شود سپس نور ابي نوك تونومتر را به چشم مي تابانيم با پيچ كناري فشار وارده را تنظيم مي كنيم تصويري كه در اسنيت لامپ مشاهده مي شود به صورت دو نيم دايره ي سبز رنگ است. با چرخاندن پيچ فوق، كاري مي كنيم كه دو نيم دايره بر روي هم قرار گيرند. عدد روي پيچ، فشار داخل كره ي چشم را نشان مي دهد.

شيوتز: روش انجام تونومتري شيوتز به اين صورت است كه بيمار به بالا نگاه مي كند. دستگاه بر روي قرنيه او به صورت عمودي قرار داده مي شود هر چه فشار داخل كره ي چشم بيشتر باشد قرنيه سفت تر است و ميله ي مركزي تونومتر بيشتر به بالا رانده ميشود.

تونوپن: يك دستگاه كوچك دستي است كه با باتري كار ميكند داراي يك پلانگر ميكروسكوپي است كه در سر تونوپن قرار دارد زماني كه پلانگر با چشم تماس پيدا مي كند به همان شيوه ي مسطح سازي عمل مي كند.

الكترونيکی: نوك گرد اين دستگاه كه مانند خودكار است مستقيماً بر روي قرنيه گذاشته مي شود و در نهايت IOP خوانده شدن بر روي صفحه نمايش رايانه قابل نمايش است.

 

تونومتر

تونومتر غير تماسي

  1. Airpuff
  2. Diaton
  • diaton:

اين دستگاه يك بدنه ي پلاستيكي دارد نوك ان در هنگام اندازه گيري IOP روي پلك بالايي كره ي چشم قرار مي گيرد و مي توانز به طور ازادانه در طول محور تونومتر حركت كند. براي دقت اندازه گيري بيشتر نوك دستگاه شامل دو برامدگي به عنوان تكيه گاه است.

  • Airpuff:

با دميدن هوا بر سطح قرنيه عمل مي كند و هيچ وسيله اي بر چشم تماس نمي يابد. به بي حس كردن چشم و رنگ اميزي نيازي نيست در اين روش پزشك مي خواهد كه چانه و پيشاني خود را در محل مناسب روي دستگاه قرار دهد. در حاليكه به داخل دستگاه نگاه مي كنيد مقداري هوا از دستگاه خارج شده و به طرف چشم شما ميايد. مقاومت قرنيه در برابر هوا به طور اتوماتيك اندازه گيري و بر روي مانيتور دستگاه نمايش داده مي شود.

 

نویسنده: دکتر محمد مهربهشتی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید